Selasa, 8 Mac 2011

Kursus BEKAM & D.P.M.5 Unsur - Taiping ( 26 Mac 2011 )

Pen Bekam High Speed ( Gold )

Set Bekam 12 Cups ( High Quality )

Assalamualaikum WMT dan salam hormat buat semua sahabat dan pengunjung blog

Seperti yang dijanjikan kepada sahabat-sahabat dan pengunjung blog insyaALLAH perancangan untuk kursus bulan Mac akan diadakan. Berikut adalah maklumat kursus tersebut seperti di bawah:

Tajuk :
KURSUS BEKAM & DIAGNOS PENYAKIT MELALUI 5 UNSUR


Tarikh :
26 MAC 2011 ( Sabtu )


Masa :
8.30PG - 5.30PTG


Tempat :
32, JALAN MEDAN KAMUNTING 2, KAMUNTING, TAIPING PERAK


Penyampai :
TERAPI ISLAM AL FATAH -TIAF ( Ust Wan Asrul )


Yuran :
RM150.00 ( Termasuk Nota, Sijil dan Jamuan )


Tambahan : RM300.00 UNTUK Set Bekam 12 Cups ( High Quality ) & Pen Bekam High Speed ( Gold ) TEMPAHAN SEBELUM 23 MAC 2011 DENGAN BAYARAN PENUH SELEPAS PENYERTAAN DITERIMA –WAJIB MEMPUNYAI SET BEKAM UNTUK TUJUAN PRAKTIKAL.

Terbuka kepada semua muslimin & muslimat yang berminat

Untuk urusan penginapan sila hubungi terus urusetia


Peserta :
TERBUKA KEPADA YANG MUSLIMIN & MUSLIMAT YANG BERNAR-BENAR BERMINAT.

PENDAFTARAN PESERTA:
SILA SMS KE 012-7625455 / EMEL qolbusolehin@gmail.com NAMA, NO K/P, NO H/P dan EMEL
secepat mungkin untuk dimaklumkan permohonan menyertai dan cara pembayaran


Tarikh tutup untuk pendaftaran kursus adalah pada 25 Mac 2011 ( Jumaat ) bagi kemudahan penyelarasan. Kerjasama dari peserta yang berminat amat-amat diharapkan bagi kebaikan bersama.

Wallahua’lam

Ihsan dari blog TIAF

BEKAM –PILIHAN UTAMA

Rasulullah saw bersabda : “Pada malam aku diisra’kan, aku tidak melewati sekumpulan malaikat melainkan mereka berkata,’Wahai Muhammad, suruhlah umatmu melakukan bekam.” (HR. Ibnu Majah dan At Tirmidzi) Sabda baginda yang lain : “Kalau lah dalam sesuatu dari apa yang kalian pergunakan untuk berubat adalah baik, maka hal itu adalah berbekam.” (Sahih Sunan Abu Daud) “Sebaik-baik pengubatan yang kalian lakukan adalah berbekam.” (Sahih menurut syarat Asy Syaikhainy) Dari hadith-hadith di atas, nyatalah bagi kita bahawa berbekam itu merupakan pengubatan pilihan pertama, bukan alternatif kedua.

Definisi
Hijamah atau berbekam menurut bahasa adalah ungkapan tentang menghisap darah dan mengeluarkannya dari permukaan kulit, yang ditarik melalui dalam gelas bekam, seterusnya menyebabkan pemusatan dan penarikan darah di situ. Lalu dilakukan tusukan atau hirisan dipermukaan kulit dengan jarum atau pisau bedah, untuk mengeluarkan darah.

Khasiat Berbekam (Hijamah)
Sebahagian kecil yang dapat disebutkan disini adalah :
1. Sakit kepala secara umum.
2. Pening-pening yang bersifat sementara.
3. Migraine.
4. Hemiplegia (lumpuh separuh).
5. Perdarahan otak.
6. Pelbagai sakit di wajah, seperti sakit gigi, telinga, mata, dan hidung
7. Mengatasi kegemukan.
8. Rheumatic.
9. Low Back Pain.
10. Gout
11. Hemorrhoid (buasir)
12. Haid tidak teratur.
13. Elephantiasis (kaki gajah)
14. Sesak nafas.
15. Mata bengkak (exophtalmus, proptosis)
16. Masalah hati ataupun limpa.
17. Enuresis
18. Constipation (sembelit).
19. Furuncle (bisul).
20. Mengubati Sihir & gangguan.
21. Racun.

Dan masih banyak penyakit-penyakit lain yang tidak diketahui makhluk kecuali ALLAH semata-mata mengetahuinya, dan Dia lah yang Maha Penyembuh.

Larangan Berbekam.
Orang tua yang sakit tanpa daya dan upaya. Penderita tekanan darah sangat rendah (dianjurkan minum habbatussauda). Penderita sakit kudis. Penderita diabetes melitus. Perut wanita yang sedang hamil. Wanita yang sedang haid. Penderita leukemia, thrombosis, alergi kulit serius. Orang yang sangat letih / kelaparan / kenyang / kehausan / gugup. : Anggota bahagian tubuh yang tidak boleh di-bekam : Mata, telinga, hidung, mulut, puting susu, alat kelamin, dubur. Area tubuh yang banyak simpul limpa. Area tubuh yang dekat pembuluh besar. Bahagian tubuh yang ada tumor, retak tulang, jaringan luka . Imam asy-Syuyuthi menukil pendapat Ibnu Umar, bahawa berbekam dalam keadaan perut kosong itu adalah paling baik karena dalam hal itu terdapat kesembuhan. Maka disarankan bagi yang hendak berbekam untuk tidak makan makanan yang berat 2-3 jam sebelumnya.

Waktu Bekam.
Sebaiknya berbekam dilakukan pada pertengahan bulan, kerana darah kotor terhimpun dan lebih terangsang (darah sedang pada keadaan puncak). Anas bin Malik r.a. menceritakan bahawa : “Rasulullah SAW biasa melakukan hijamah pada belakang leher dan bahunya. Baginda melakukannya pada hari ketujuhbelas, kesembilanbelas atau kedua puluh satu.” (Diriwayatkan oleh Ahmad).

Pemilihan waktu bekam adalah sebagai tindakan preventif untuk menjaga kesihatan dan penjagaan diri terhadap penyakit. Begitu juga untuk pengubatan penyakit, maka harus dilakukan pada bila-bila masa pun pada saat diperlukankan. Dalam hal ini Imam Ahmad melakukan bekam pada hari apa saja ketika diperlukan. Hal ini berdasarkan ucapan Rasulullah SAW : “Jangan sampai mengalami ketidakstabilan darah, kerana itu dapat mematikan. Ibnul Qayyim berkata :, “Pengarang Al Qanun berkata, Diperintahkan penggunaan bekam bukan pada awal bulan (Qamariyah), kerana cairan-cairan dalam tubuh kurang aktif bergerak dan tidak normal. Bukan pula akhir bulan, kerana cairan-cairan itu berkurangan. Yang baik ialah pada pertengahan bulan, ketika cairan-cairan di dalam tubuh bergolak dan mencapai puncak penambahannya, kerana bertambahnya cahaya dari rembulan.’

Anjuran
Janganlah kita terus termakan pujukan rayu terapi alternatif yang belum kita ketahui ilmunya, hanya sekadar mengikuti trend yang semasa. Terapi bekam ini sudah mendapat lesen dari doktor nombor satu iaitu Rasulullah S.A.W. Bahkan para malaikat pun turut serta menganjurkannya. Terapi Bekam bukanlah terapi alternatif, akan tetapi terapi pilihan utama. Selain kesembuhan boleh diperolehi, InsyaALLAH, kita juga mendapat fadhilat ittiba’ Nabi Muhammad saw.Bagi anda yang masih suka menyarankan terapi bagi sahabat dan karib kerabatnya, pilihlah terapi bekam sebagai pilihan utama. Bukan Alternatif kedua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan