Khamis, 2 Disember 2010

Rehlah Sahabat TIAF


dari blog TIAF

Assalammualaikum WMT dan salam hormat,

AlhamduLILLAH, seindah kalam pada ALLAH SWT Penguasa sekalian alam atas penciptaanNYA dan penganugerahan nikmat-nikmat yang besar dan halus. Segala kebesaran bagi ALLAH, Tuhan yang memuliakan sekalian anak Adam serta memilih mereka menjadi Ulama-Ulama, para Zahid, para Hakim dan sekalian yang telah dimuliakan, yang dengannya maka terzahir segala yang tersurat dan tersembunyi segala yang tersirat dalam taklukan kudrat dan iradatNYA. ALLAHu Robbi.

Semulia selawat dan salam ke hadrat Rasulullah S.A.W dan keluarga Baginda juga para sahabat dan tabien. Yang atas kemulian Nur baginda S.A.W, maka hidupnya hati dengan ilmu, cerahnya basyirah dengan kebenaran. ALLAHumma Solli Wassalim Ala Saidina Muhammad Wa Ala Alihi Wa Sohbihi Ajma’in.

Para pembaca yang dihormati sekalian,

Dalam kesempatan ini terlebih dahulu saya memohon maaf pada sekalian yang menghantar e-mail atau sms pada saya yang tidak sempat dibalas.

Bukanlah kerana tidak melayan atau tidak langsung mengambil endah akannya. Disebabkan jadual yang agak ketat dan urusan-urusan lain di luar menjadikan ruang untuk saya menjawab email dan sms Tn/Pn agak terhad.

Itulah sebabnya saya sering mengingatkan, andai punyai sebarang kemusykilan atau pendapat, dimohon hubungi saya secara terus pada talian 019-6727627, insyaALLAH, saya akan cuba menjawab persoalan Tn/Pn seadanya, sebagaimana yang diizinkan ALLAH.

Para pembaca yang dikasihi ALLAH sekalian,

Suka untuk saya maklumkan bahawa pihak TIAF akan mengadakan Perkumpulan Sahabat TIAF atau lebih mudah digelar Rehlah Sahabat TIAF sebagai satu wadah untuk mengeratkan ukhwah sesama kita dan perbincangan bagi permasalahan serta objektif perubatan Islam mutaakhir di samping aktiviti rehlah menikmati keindahan ciptaan ALLAH di Pulau Besar, Melaka. Juga sebagai taaruf rapat sesama kita sebelum saya berangkat meninggalkan tanah Malaysia.

Berikut adalah maklumat lanjut Rehlah Sahabat TIAF :

Tarikh : 31 Disember 2010 – 2 Januari 2011

Hari : Jumaat, Sabtu & Ahad (3h2M)

Tempat : D’PUTERI KURNIA RESORT, PULAU BESAR, MELAKA

Yuran: RM270, termasuk:
- Penginapan
- Jamuan makan ( sarapan, makan tengahhari & makan malam)
- Jungle Tracking
- Jamuan BBQ ( Ayam, daging, kambing dan sosej)
- Tambang Feri pergi dan balik

Peserta: Terbuka kepada semua Sahabat TIAF.

Pengisian Rehlah antaranya adalah seperti berikut:

Hari Pertama-

- Selepas Maghrib : Tazkirah Qolbu
- Selepas Isyak: Halaqah Zikir dan sesi muzakarah

Hari Kedua-

- Tazkirah Subuh
- Jungle Tracking sekitar Pulau Besar, mengenali sejarah Pulau Besar, tempat-tempat bersejarah dan pengenalan akar kayu serta herba alamiah.
- Tazkirah Maghrib
- Halaqah Zikir
- BBQ
- Muzakarah
- Rehlah Pengisian Qolbu

Hari Ketiga-

- Qiamulail
- Tazkirah Subuh
- Postmortem Pengisian Qolbu
- Penundaaan Majlis

Di atas adalah antara pengisian-pengisian yang akan dimanfaatkan pada program Rehlah yang julung-julung kali diadakan bagi sahabat TIAF.

Siapakah Sahabat TIAF? Sahabat TIAF tidak semestinya kepada bekas-bekas peserta kursus TIAF, tetapi terbuka kepada sesiapa saja yang sudi menjadi sahabat TIAF.

Berbeza dengan Ahli TIAF yang telah berdaftar yang lebih kurang 20 orang, di mana mereka ini sedang mengikuti Kuliah Intensif, yang bakal menamatkan pengajian mereka tahun hadapan.

Kepada Sahabat-sahabat TIAF sekalian yang berminat mengikuti dan mempunyai cadangan bagi aktiviti untuk rehlah ini amat dialu-alukan.

Adapun bagi sekalian yang berminat, diharap menghantar REHLAH SAHABAT TIAF -jarak- Nama Penuh -jarak- No Kad Pengenalan pada 019-6727627.

Amat diharap dapat mengesahkan kehadiran dan pembayaran yuran selewat-lewatnya sebelum 20hb Disember 2010 berikutan penempahan tempat penginapan dan lain-lain logistik.

Semoga diberi kemudahan dan barokah dari ALLAH atas segala usaha sesama kita dalam perjalanan menuju ke rahmat dan redhaNYA dunia akhirat.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan